Opplæring
Introduksjonsprogram som flere lokale tjenester bør delta på sammen (kommune(r) i nedslagsfeltet til f.eks. et DPS eller et FACT-team.)
Forside > Integrert behandling > Ledelse og administrasjon > Opplæringsprogram
Implementering uten ekstern støtte
Det er tilgjengelig lærings- og utviklingsmateriale for både helsearbeidere og ledere (på ulike nivåer), som gjør at man opp til et visst nivå kan drive implementeringsvirksomhet uten ekstern støtte:
Innledende opplæringsprogram
Den innledende innsatsen handler blant annet om å gjøre ansatte (ledere og helsearbeidere) fra flere (lokale) tjenester (internt eller eksternt) kjent med modellen i praksis, få oppdatert kunnskap, reflektere over lokal tverretatlig praksis sammen med samarbeidspartnere, samt at det kan utløse faglig videreutvikling, både i enkelte tjeneste, og det viktigste: på tvers av tjenestene.
Det innledende opplæringsprogrammet på fem dager, som er utviklet av- og eventuelt kan tilbys av Nasjonal kompetansetjeneste ROP, kan gi en god start på videre implementeringsarbed.
Introduksjonen går gjennom sentrale elementer som kjennetegner god integrert behandling av samtidig rus og psykisk lidelse.
Dette programmet er en start på en lengrevarig endrings- og vedlikeholdsprosess med tanke på spesifikk kompetanseheving internt og arbeid med å forbedre mellom etater og roller, inkludert veiledning, og eventuelt intern eller ekstern fidelity.
Programmets innhold
Den enkelte deltaker blir i forkant av første samling anbefalt å skaffe seg IDDT-manualen, og innledningsvis bli kjent med kapittel 1, 2, 6, og 7. Ledere bør i tillegg prioritere kapittel 3, 4 og 21, samt ha i praksis være kjent med informasjonen om implementering: Dette kan danne et utgangspunkt for nye ideer og muligheter i de lokale tjenestene.
Alle tjenester ble anbefalt å henge opp IDDT-plakaten (rop.no) på egen arbeidsplass (last ned plakat). Les mer om plakaten, og se en intro om stadiebasert behandling (youtube).
I forkant av første samling gjennomføres det et "formøte", med ledere på ulike nivåer, knytttet til tjenestene som var påmeldt programmet. Dette for å øke eller sikre støtte for en reell innsats i videreutvikling og aktivitet knyttet til IDDT etter endt program. Ellers var det fortløpende kommunikasjon mellom NKROP og lokal koordinator for gjennomføring av opplegget.
Programmet
Dag 1
Introduksjon til integrert behandling: Status, hva er, hvorfor, hvordan
Dag 2
a) Hva er avhengighet, felles forståelse av hva alvorlig ROP-lidelse er (prioriteringer, vurdering av samtykkekompetanse mm), «De utfordrende møtene – når noen ikke vil / vi kommer ikke videre»
b) Bolig/bo-oppfølging, Kartlegging/utredning, Hvordan jobbe videre, sammen (på tvers av etater), med å bli mer IDDT-orienterte, etter disse samlingene?
Dag 3
a) Intro til Illness Management & Recovery (IMR)
b) Intro til psykoedukativt familiearbeid (en/fler-familiegrupper) og REACT
Dag 4
a) Kombinere (integrert bruk av) Motiverende intervju (MI) og Kognitiv terapi (KAT)
b) Traumebevisst praksis
Dag 5
a) Stadiebaserte intervensjoner og behandlingsplanlegging
b) Hvordan (videre)utvikle sammen-og-samtidig-dynamikk på tvers av etater
c) Avslutning