PRISM er utviklet i Blaise 4.8, et type spørreskjema-programvare som eies av Statistisk sentralbyrå i Nederland (CBS).
Det skal tas en sjekk på muligheten til å konvertere intervjuet til Blaise5, da Blaise4 på flere måter er utdatert programvare. Men, intervjuets algoritmer/flyt og skriftlige innhold være det samme uansett Blaise-versjon. Lisensprisene for Blaise 5 omtrent det samme som for Blaise4 (se eget tema nedenfor om lisenspriser og bestilling).
I Norge er det ellers, i hovedsak, Statistisk sentralbyrå (SSB) som bruker Blaise.
Les mer: Introduksjon til Blaise
Teknisk informasjon: Oversikt over filtypene i Blaise4, flere av de brukes til PRISM-5
Hver enhet eller avdeling i offentlig helsesektor som melder på deltakere, bør så tidlig som mulig etter påmelding, kontakte lokal IKT, for å informere om at det er behov for å installere og ta i bruk et nytt elektronisk kartleggingsverktøy (her PRISM-5) innen kort tid. Det kan være til en test-pc under kurset og/eller i forbindelse med senere klinisk bruk.
Det anbefales at alle helseforetak og aktuell IKT-samarbeidspartner finner raske praktiske løsninger, slik at nåværende/umiddelbart behov i daglig utredningsarbeid med PRISM-5 ikke hindres. I slike prosesser er det ingen som tjener på å ha lokale "(makt)kamper"/stillingskriger mellom relevante lovverk, ulike roller og behov (nekte/hindre noe), da det øker risikoen for økt "skygge-IT" virksomhet. Eksempelvis informasjons-sikkerhetsleder eller personvernombud som er "teknisk prinsippfast" VS klinikere som vil utøve godt klinisk arbeid. Kort og forenklet oppsummert om potensiell fag og juridisk konflikt:
IKT/PV: "Klinikerne får ikke lov til å bruke disse løsningene, de må stoppes".
Klinikerne: "IKT/PV hindrer oss i å få opplæring og gjøre faglig forsvarlige, gode utredninger"
Økonomi og tilgjengelige personellressurser pleier også å prege hvor norm-optimaliserte forhold det er mulig å ha til enhver tid i et helseforetak.
Kort og enkelt oppsummert, hva dette koker ned til: Det finnes ikke verken 100% IKT-sikkerhet og det finnes ikke 100% sikker/entydig klinisk god praksis, hvor alle parter bør jobbe sammen for å optimalisere hjelpetilbudet til pasientene.
Jeg har ikke opplevd, sett, lest eller hørt noe siden 2013 om at måten "PRISM i Blaise" (Blaise 4.8) har blitt forvaltet på, på den enkelte arbeidsplass (offentlig og private/ideelle som har avtale med RHFene), har utløst misbruk eller lekkasje av helseopplysninger eller innsynsproblematikk.
To Blaise-installasjonsvarianter:
Lokal installering: I en del tilfeller, avhengig av en enkelte organisasjon, så er den mest effektive og rimeligste løsning å kjøpe inn en åpen/fri laptop, som du/enheten kan legge til ting på uten hindringer. Det er åpenbart suboptimalt med tanke på forvaltning knyttet til personvern og informasjonssikkerhet. Men i enkelte helseforetak er det oppgitt ganske store summer for å IKT-utrede selv små, ny programvare, gjerne med vurderingsprosesser på opp til 1-2 år. De fleste(?) helseforetakene har verken økonomi eller ressurser til å tilgjengeliggjøre nye ting når klinikerne trenger noe umiddelbart/nå. Da er den praktiske løsningen å legge til rette det "nest beste" for de som faktisk skal hjelpe pasientene.
Den enkelte enhet kan gjøre innkjøp av laptop selv. Det må prinsipielt ikke gjøres for enhver pris via regionalt IKT-foretak (hvis de nekter å gi ut det), selv om innkjøpsavtaler ideelt sett skal prioriteres.. Gjøres innkjøpet av laptop via regional IKT, som er det optimale, så informer om at det ønskelig at laptopen krypteres, og at det settes opp passord for innlogging på den.
Anbefalt internkontroll knyttet til laptop-bruk gjennomgås på kurset.
Det er ikke behov for å installere programvare; Blaise-filene som brukes til å kjøre intervjuet ligger klart til bruk i PRISM-mappen. Det er kun lagring lokalt i mappen, og du trenger ikke å være koblet til internett under bruk av intervjuet, kun når du eventuelt laster ned nye PRISM-versjoner.
På server: Intervjuet/mappen kan legges på server ("lukket område"), hvor det rigges rutiner for tilgangsstyring, rutiner for å legge til oppdaterte versjoner m.m.
Hvis du opplever samarbeidsutfordringer med lokal IKT angående dette, så kan du anbefale de å ta kontakt med undertegnede, så vil de bli gitt grundig informasjon om hvordan det anbefales at dette løses raskt. Lokal/regional IKT-forvaltning kan ikke være et hinder for god faglig (forsvarlig) praksis. Klinikernes hjelpemidler må være "teknisk klargjort" når de har behov for hjelpemidlet, enten det er til kurs eller for klinisk bruk, kort oppsummert.
Det finnes ikke et nasjonalt offentlig organ som kan kreve at et RHF eller HF skal tilrettelegge for- og betale (regionalt IKT-foretak) for bruk av ny programvare i lukket klinisk system. Derfor må denne problemstillingen løses fortløpende i offentlig helsevesen, inntil regional IKT i hvert sitt RHF legger til rette en løsning for helseforetakene, som er prisgunstig (at det er budsjett til å betale for det og at prisen fremstår fornuftig i forhold til mengde bruk av intervjuet).
En eventuell ROS-analyse med tanke på å få lagt intervjuet i lukket system, hvis utført av regionalt IKT-foretak & sentralt i et HF, burde ikke ta urimelig lang tid og ha en pris er rimelig i forhold til størrelse på tiltaket, da det er til hinder for god klinisk praksis og implementerbarhet (mange måneder, år). Det er høy risiko for at implementeringsprosesser kan stoppe opp opp helt, hvis dette er IKT-prosesser som tar veldig lang tid.
Å få PRISM-5 installert/tilrettelagt er erfaringsmessig mye mer tidseffektivt og billigere i institusjoner/organisasjoner utenom helseforetakene.
Blaise/PRISM er Windows-basert, og krever lite ytelse fra hardware. Intervjuet kan fungere på mac, men da trenger du mac-software som kan kjøre windowsprogrammer, for eksempel Parallels desktop.
PRISM-5 kan teknisk sett oppdateres til en nyere Blaise-versjon, kalt Blaise5. Det vil ikke endre det praktiske oppsettet/brukervennligheten nevneverdig er inntrykket mitt. Men, layout ser åpenbart mer moderne ut, og det kan gjøre intervjuet gjennomførbart på nettbrett og muligens telefon. Rettighetshaver har pr i dag ingen planer om å konvertere PRISM-5 i Blaise4 til Blaise5. Det Jeg har inntrykk av at grunnen til at dette ikke er gjort enda handler om ressurser (personale og økonomiske midler, og fra 2025 mer usikkerhet om finansiering med Trump-administrasjonens endringer). Pris for å konvertere til Blaise5 undersøkes nå (juni 2025).
Jeg har sendt en henvendelse til CheckWare (CW), om de ønsker å legge til PRISM, slik at intervjuet er tilgjengelig i to digitale varianter (Blaise og CW). CW har pt ikke gjennomført et forarbeid som kan gi en konklusjon på om de skal integrere intervjuet i deres løsning. De er positive til det, men det må vurderes kostnads/ressursbelastning (kost-nytte) for CW, om de skal ta et slikt prosjekt. Intervjuere som ønsker PRISM-5 i CheckWare eller andre kommersielle verktøyplattformer bør kontakte sin leverandør for å melde etterspørsel, da det er hovedgrunnen til at leverandører ønsker å bruke ressurser på å integrere spesifikke verktøy.
Hvis PRISM-5 blir tilgjengelig på flere plattformer i fremtiden, så tenker jeg at det er viktig at det fortsatt finnes eflere plattformer med intervjuet. Altså, ideelt sett at interesserte i verktøyet ikke er avhengig av én leverandør for å få tilgang til intervjuet.