Integrert fengselsteam (IF)

Flerfaglig, "oppsøkende" team som jobber stedlig i fengsel, og som bidrar lokalt og forpliktende i forbindelse med- og etter løslatelse.

Forside > Integrert fengselsteam

Hvorfor denne modellen?

Denne modellen er også omtalt av Rusfeltets hovedorganisasjon (RHO): Integrert fengselsteam - løsning for helsehjelp i fengsel? (2024)

Bakgrunn og rasjonale

Personer med alvorlig (rus og) psykisk lidelse (inkludert psykisk utviklingshemming og lærevansker/kognitive utfordringer; MID-BIF) får i liten grad oppfylt sine rettigheter til helsehjelp i forbindelse med soning. I tillegg så holder det ikke å putte ordinære (enkelt)tjenester inn i fengsel, og anta at det utgjør en tilstrekkelig forskjell, spesielt for de med betydelig nedsatt funksjonsnivå og sammensatt problematikk. 

Forekomsten av rus- og psykiske lidelser er høyere blant innsatte i norske fengsler enn i befolkningen for øvrig uten at dette gjenspeiles i antall helsepersonell, kompetanse eller andre ressurser. I tillegg er samarbeid før, under og etter soning krevende og mangelfull. 

Deler av utfordringsbilde slik tjenestene tilbys / er organisert nå:

Med tanke på blant annet sammensattheten av samtidige, og ofte vedvarende problemstillinger (medisinsk, tannhelse, psykisk, økonomi, utenforskap, sosialt nettverk, rusmiddelproblemer m.m.), samt generelt behovet for å være tett på og tilgjengelig av flere grunner, så må det investeres i et "totalkonsept" for å reelt dekke behovene de innsatte har, nemlig integrert fengselsteam (IF), som være et godt supplement til FACT-satsingen. 

Integrert fengselsteam

Det er et flerfaglig, stedlig team, basert på elementer fra FACT, IDDT og ForFACT (se også øvrig info på ccaf.nl), som kan jobbe "oppsøkende" (allianseskapende) i fengsel, igangsette flerfaglig oppfølging/behandling under soning, og kan bidra aktivt og forpliktende i en periode etter løslatelse (inkludert bli med til den tidligere innsattes hjemkommune). Dette sikrer mer kontinuitet, samt tettere, tryggere og mer gjensidig forpliktende oppfølging fra alle parter i overgangsfasen, også kjent som et mer sømløst opplegg. Dette vil kreve en forpliktende dynamikk mellom spesialisthelsetjenester, kommunehelse+ (somatikk, tannhelse, sosial, bolig, arbeid/aktivitet), og justis (fengsel, friomsorg, politi). 

Ressursbehov ifm. implementering (opplæring, veiledning)

Implementeringen, hvis den gjennomføres flere steder i landet i samme tidsrom, så vil det sannsynligvis kreve at det er opprettes en nasjonal styringsgruppe forankret i et nasjonalt, etablert fagmiljø, og antageligvis samarbeid med flere regionale aktører ifm. opplæring og veiledning. Med andre ord vil dette antageligvis berøre innholdet i årlige tilskuddsbrev fra Helsedirektoratet til aktuelle fagmiljøer. Eksempelvis kan pågående spesifikke innsatser i ulike grader og former hektes på/assosieres med denne tjenesteutviklingen, for eksempel MAP, Motiverende intervju og  Nasjonal overdosestrategi.

Modellen er så langt jeg vet, ikke vurdert av utvalg som nå ser på hvordan forbedre helsehjelp i fengsel, og den dekker mange av behovene (manglene) som omtales i Opptrappingsplan 2023-2033 (4.7.3 Innsatte i fengsel). Videre er modellen i samsvar med satsingsområder oppgitt i reformen Trygghet, fellesskap og verdighet— Forebyggings- og behandlingsreformen for rusfeltet Del I, punkt 7.4: "Etablering av integrerte og arenafleksible tjenester..Slike tverrsektorielle team kan avlaste og supplere hverandre slik at den samlede helse- og sosialfaglige kompetansen og de ulike virkemidlene i sektorene utnyttes mer riktig, samordnet og effektivt...Teamene kan følge opp personer...under straffegjennomføring i og utenfor fengsel, herunder å forberede og sikre gode overganger."

Modellen er også i harmoni med behovene (løsning på problemstillinger) beskrevet av UNODC-WHO Informal Scientific Network, UN Commission on Narcotic Drugs (2024) om oppfølging av innsatte med ruslidelser.

Dette er et konseptualiseringsarbeid som har pågått siden 2022, sammen med blant annet Lars Linderoth (spesialist i psykiatri & rus- og avhengighetsmedisin).

Målgruppe

Kjennetegn på teamet

Integrerte fengselsteam er:

Integrerte fengselsteam har i tillegg til FACT:

Team-sammensetning

Tilgjengelig kompetanse

All mengde og form på spesifikk, aktuell kompetanse vil kanskje ikke til enhver tid eller fra start være tilgjengelig i hvert team, av ulike grunner. Men, det er noe forventet og konkret å bygge videre på, og ha en ledelsesforankret plan for kompetanseheving (opplæring, veiledning) og rekruttering, med tanke på å optimalisere tilbudet. 

Re-definere eksisterende ressurser, tilbud

(Noen) lokalt ansatte eksempelvis i kommunen knyttet helsehjelp i fengsel, TSB i fengsel og rusmestringsenheter kan "omdisponeres" inn i teamet. Dette vil dempe størrelsen på behovet for nye økonomiske midler, samt bruk av personale som kjenner lokale forhold, har aktuell erfaring m.m.

Teamets kompetanse

Gevinster

Effektevaluering

Utprøving vil innebære at det også er nødvendig med effektevaluering (forskning):

Her er det også andre muligheter for forskningsprosjekter, eksempelvis knyttet til sosial inklusjon, re-integrering i samfunnet m.m. Det er grunn til å tro at flere aktuelle forskningsenheter (f.eks. ROP-forsk/SI, PriSUD/UiO mfl) kan danne et felles miljø, samtidig som de har hver sine prosjekter/problemstillinger/innfallsvinkler.

Videre arbeid med konseptet - fagpolitisk vilje til å investere

Det anbefales at Helse- og omsorgsdepartementet, helst sammen med Justis- og beredskapsdepartementet, ber Helsedirektoratet og Kriminalomsorgsdirektoratet sammen å utrede denne modellen (jf. Instruks om utredning av statlige tiltak (utredningsinstruksen) og Veileder til utredningsinstruksen), hvor formålet er å klargjøre (faglig innhold, organisering, økonomi, juridiske aspekter) den for utprøving i de største fengslene i Norge, inkludert (evaluerings)forskning. I tillegg må det vurderes re-disponering av ressurser knyttet til eksisterende tjenester i det enkelte fengsel (gitt av TSB eller kommunen).

Med tanke på omfanget av investerings- og driftskostnader, og for å sikre stabil, tilstrekkelig finansiering over lang tid, så må dette sannsynligvis inn på statsbudsjettet.

Tilskuddsmiddel-ordningen til Helsedirektoratet vil sannsynligvis bli for tilfeldig og finansiell usikker, da konseptet trenger stabil/fast, god nok, fastsatt finansiering i alle fengsler dette tilbudet er tilgjengelig. Den økonomiske stabiliteten/forutsigbarheten er også av betydning ifm. evaluering av tilbudet.

Det er ønskelig at flere organisasjoner står sammen med undertegnede og Lars Linderoth i fagpolitisk arbeid for å fremme dette konseptet: Eksempelvis Legeforeningen, Psykologforeningen, Mental helse, LPP, SPoR, Tannlegeforeningen, Rusfeltets hovedorganisasjon med flere - og ulike brukerorganisasjoner (for eksempel WayBack)

Ta kontakt hvis det er interesse for dette.

Utprøving

Er det lokal vilje og ressurser til å prøve ut varianter av dette uavhengig av politisk ny-satsing, inkludert forskning, så er det også mulig. 

Det må sannsynligvis være et forprosjekt for å avklare størrelse og konkret form (inkl. organisatorisk plassering, personalansvar, juridiske aspekter, stillingsbeskrivelser, antall ansatte, fysiske arbeidsforhold, intro opplæringsprogram for teamene og mye mer), koble på forskning, samt (generelt:) "rydde unna" x antall uavklarte aspekter før tjenesten kan igangsettes.

Forprosjekt:

Dette bør gjøres via forpliktende samarbeidsavtale mellom (ideelt sett) kommunen der fengslet er, spesialisthelsetjenesten og kriminalomsorgen - for å sikre nødvendig flerfaglighet / rekruttering av alle aktuelle roller i teamet. Og, uansett formell plassering med tanke på ansettelser osv., så er det viktig at teamet får utvikle sin profil uten å bli for "kommune- eller spesialist-tungt", hvor eksisterende kultur og driftsforventninger m.m. i tilhørende etat har en sårbarhet for å bli premissleverandør for teamets form, prioriteringer m.m. 

I tillegg må konseptet utredes/avklares å detaljnivå, de vil si 

Det kan også innebære erkjennelse av behov for justering av eksisterende bygg eller nybygg (f.eks. personalrom eller undersøkelsesrom)

Er det lokal støtte på flere nivåer for dette, og hvem kan ta initiativ til å få bevegelse på det lokalt?

Forskning, litteratur og informasjon om helse og utøvelse av helsehjelp i fengsel

Artikler, studier

Diverse

"United Nations Standard Minimum Rules for the Treatment of Prisoners (the Mandela Rules) Prisoners with mental disabilities and/or health conditions

Rule 109

2. If necessary, other prisoners with mental disabilities and/or health conditions can be observed and treated in specialized facilities under the supervision of qualified health-care professionals.

3. The health-care service shall provide for the psychiatric treatment of all other prisoners who are in need of such treatment.

Rule 110

It is desirable that steps should be taken, by arrangement with the appropriate agencies, to ensure if necessary the continuation of psychiatric treatment after release and the provision of social- psychiatric aftercare." 

Ref: https://www.unodc.org/documents/justice-and-prison-reform/Nelson_Mandela_Rules-E-ebook.pdf

Litteratur