Integrert fengselsteam (IF)
Flerfaglig, "oppsøkende" team som jobber stedlig i fengsel, og som bidrar lokalt og forpliktende i forbindelse med- og etter løslatelse.
Forside > Integrert fengselsteam
Hvorfor denne modellen?
Integrerte fengselsteam er virksomt for å redusere de store utfordringene i samfunnet som mennesker med alvorlige psykiske lidelser eller ROP-lidelser, og samtidig kontakt med Kriminalomsorgen representerer.
Integrerte fengselsteam er et godt supplement til FACT-satsingen for også å omfatte de med de aller største utfordringene og som representerer de høyeste kostnadene.
Dette er ikke enda et inklusjonsavgrenset FACT-team (rus, eldre osv...som jobber oppsøkende i åpen kontekst ute i samfunnet), men et flerfaglig samhandlingsteam, med bred inklusjon, tilpasset fengselskontekst - med FACT-elementer.
Et ordinært FACT-team (eller andre samhandlingsteam) kan ikke være tett på (en god del) personer i en lukket kontekst som dette (i forhold til behov, helsehjelp), og i tillegg kan FACT/samhandlings-teamet tilhørende den innsattes hjemkommune, være langt unna. Men, samarbeid med slike team og andre i hjemkommunen er viktige elementer (før-under-etter soning).
Et slikt team kan kanskje kalles en slags hybrid-løsning, en integrasjon mellom helse/sosial og kriminalomsorgens ansvar/reguleringer, og vil dermed være et formelt samarbeid mellom kommune, spesialisthelsetjeneste og justis.
Sikkerhetshjem vil ikke løse problemet med å gi tilstrekkelig helsehjelp, rehabilitering m.m. til resterende innsatte med (alvorlig rus og) psykisk lidelse. Mange av punktene i eksempelvis nylig tilsynsrapport i Ringerike fengsel, svares opp i integrert fengselsteam-konseptet.
Sikkerhetshjem er med andre ord én mulig bit i økosystemet, eksempelvis/blant annet knyttet til at de under tvungent vern som ikke kan overføres til TUD, får et omsorgstilbud på et lavere nivå i spesialisthelsetjenesten.
Denne modellen er også omtalt av Rusfeltets hovedorganisasjon (RHO): Integrert fengselsteam - løsning for helsehjelp i fengsel? (2024)
Bakgrunn og rasjonale
Personer med alvorlig (rus og) psykisk lidelse (inkludert psykisk utviklingshemming og lærevansker/kognitive utfordringer; MID-BIF) får i liten grad oppfylt sine rettigheter til helsehjelp i forbindelse med soning. I tillegg så holder det ikke å putte ordinære (enkelt)tjenester inn i fengsel, og anta at det utgjør en tilstrekkelig forskjell, spesielt for de med betydelig nedsatt funksjonsnivå og sammensatt problematikk.
Forekomsten av rus- og psykiske lidelser er høyere blant innsatte i norske fengsler enn i befolkningen for øvrig uten at dette gjenspeiles i antall helsepersonell, kompetanse eller andre ressurser. I tillegg er samarbeid før, under og etter soning krevende og mangelfull.
Deler av utfordringsbilde slik tjenestene tilbys / er organisert nå:
De mest alvorlig syke menneskene med ROP-lidelser har svært sammensatt problematikk
Mange har kontakt med Kriminalomsorgen – her er det stengsler for samarbeid og samordning av tiltakene
Fengselspopulasjonen har svært høy forekomst av psykiske lidelser, inkludert PU
Alvorligheten og sammensattheten øker
Samarbeid før, under og etter soning er krevende og mangelfull
Usikkerhet, frykt og vegring for å ta inn denne gruppen i DPSene
Med tanke på blant annet sammensattheten av samtidige, og ofte vedvarende problemstillinger (medisinsk, tannhelse, psykisk, økonomi, utenforskap, sosialt nettverk, rusmiddelproblemer m.m.), samt generelt behovet for å være tett på og tilgjengelig av flere grunner, så må det investeres i et "totalkonsept" for å reelt dekke behovene de innsatte har, nemlig integrert fengselsteam (IF), som være et godt supplement til FACT-satsingen.
Integrert fengselsteam
Det er et flerfaglig, stedlig team, basert på elementer fra FACT, IDDT og ForFACT (se også øvrig info på ccaf.nl), som kan jobbe "oppsøkende" (allianseskapende) i fengsel, igangsette flerfaglig oppfølging/behandling under soning, og kan bidra aktivt og forpliktende i en periode etter løslatelse (inkludert bli med til den tidligere innsattes hjemkommune). Dette sikrer mer kontinuitet, samt tettere, tryggere og mer gjensidig forpliktende oppfølging fra alle parter i overgangsfasen, også kjent som et mer sømløst opplegg. Dette vil kreve en forpliktende dynamikk mellom spesialisthelsetjenester, kommunehelse+ (somatikk, tannhelse, sosial, bolig, arbeid/aktivitet), og justis (fengsel, friomsorg, politi).
Ressursbehov ifm. implementering (opplæring, veiledning)
Implementeringen, hvis den gjennomføres flere steder i landet i samme tidsrom, så vil det sannsynligvis kreve at det er opprettes en nasjonal styringsgruppe forankret i et nasjonalt, etablert fagmiljø, og antageligvis samarbeid med flere regionale aktører ifm. opplæring og veiledning. Med andre ord vil dette antageligvis berøre innholdet i årlige tilskuddsbrev fra Helsedirektoratet til aktuelle fagmiljøer. Eksempelvis kan pågående spesifikke innsatser i ulike grader og former hektes på/assosieres med denne tjenesteutviklingen, for eksempel MAP, Motiverende intervju og Nasjonal overdosestrategi.
Modellen er så langt jeg vet, ikke vurdert av utvalg som nå ser på hvordan forbedre helsehjelp i fengsel, og den dekker mange av behovene (manglene) som omtales i Opptrappingsplan 2023-2033 (4.7.3 Innsatte i fengsel). Videre er modellen i samsvar med satsingsområder oppgitt i reformen Trygghet, fellesskap og verdighet— Forebyggings- og behandlingsreformen for rusfeltet Del I, punkt 7.4: "Etablering av integrerte og arenafleksible tjenester..Slike tverrsektorielle team kan avlaste og supplere hverandre slik at den samlede helse- og sosialfaglige kompetansen og de ulike virkemidlene i sektorene utnyttes mer riktig, samordnet og effektivt...Teamene kan følge opp personer...under straffegjennomføring i og utenfor fengsel, herunder å forberede og sikre gode overganger."
Modellen er også i harmoni med behovene (løsning på problemstillinger) beskrevet av UNODC-WHO Informal Scientific Network, UN Commission on Narcotic Drugs (2024) om oppfølging av innsatte med ruslidelser.
Dette er et konseptualiseringsarbeid som har pågått siden 2022, sammen med blant annet Lars Linderoth (spesialist i psykiatri & rus- og avhengighetsmedisin).
Målgruppe
Alvorlig psykisk lidelse som gir omfattende funksjonsnedsettelse ute i samfunnet, stort behov for tjenester over tid, middels eller høy risiko for tilbakefall av kriminalitet (å inkludere de med lav sannsynlighet blir for kostbart)
Kan ha samtidige ruslidelser, fysiske lidelser og andre vansker. Alvorlig psykisk lidelse er definert som i FACT, dvs. ikke et psykosekriterium for inntak.
Nåværende eller tidligere kriminell aktivitet, tiltak fra Kriminalomsorgen under og etter straffegjennomføring. Inkluderer de som står foran snarlig løslatelse eller nylig er løslatt.
En historie med brudd på rammer og regler knyttet til straffegjennomføring i fengsel og i samfunn.
Kjennetegn på teamet
Integrerte fengselsteam er:
Personfokusert
Lokalt forankret
Tidsubegrenset
Tverrfaglig sammensatt
Integrerte fengselsteam har i tillegg til FACT:
Fokus på kriminalitetsfremmende risikofaktorer og behov som kan føre til kriminalitet som del av behandlingsplanen.
CBT rettet mot kriminalitet for å redusere tilbakefall.
Teammedarbeider med erfaring med kriminalomsorgen.
Erfaringskonsulent som har vært domfelt.
Tilbud til personer med alvorlig psykisk lidelse og tidligere erfaring med arrestasjon og fengsling.
Balansering av sanksjoner og insentiver fra kriminalomsorgen, inkludert gi veiledning ved behov.
Team-sammensetning
Lege
Psykolog
Sosionom
Sykepleier/vernepleier
Erfaringskonsulent
Russpesialist
Arbeidsspesialist
Fengselsansatt
Tilgjengelig kompetanse
All mengde og form på spesifikk, aktuell kompetanse vil kanskje ikke til enhver tid eller fra start være tilgjengelig i hvert team, av ulike grunner. Men, det er noe forventet og konkret å bygge videre på, og ha en ledelsesforankret plan for kompetanseheving (opplæring, veiledning) og rekruttering, med tanke på å optimalisere tilbudet.
Re-definere eksisterende ressurser, tilbud
(Noen) lokalt ansatte eksempelvis i kommunen knyttet helsehjelp i fengsel, TSB i fengsel og rusmestringsenheter kan "omdisponeres" inn i teamet. Dette vil dempe størrelsen på behovet for nye økonomiske midler, samt bruk av personale som kjenner lokale forhold, har aktuell erfaring m.m.
Teamets kompetanse
Utredningskompetanse
Diagnostisk kompetanse
Selvmordsrisikovurding
Voldsrisikovurdering
Risikovurdering for kriminelle handlinger
Behandling av psykiske lidelser
Rusbehandling
Somatikk
Sosialt arbeid
Rehabilitering
Psykoedukasjon
Sosial ferdighetstrening
Familiearbeid
Psykisk utviklingshemming
Autismespekterforstyrrelser
Psykoser
Affektive lidelser
Traumesensitiv tilnærming, traumebehandling
Personlighetsproblematikk
Atferdsproblemer generelt
Kriminell atferd spesielt
Helsevesenets oppbygning og fungering
Kriminalomsorgens oppbygning og fungering
Gevinster
Et team sammensatt av flere fag-grupper vil kunne følge opp fleksibelt, faglig bredt og kompetent ifm. en rekke utfordringer og behov som angår livskvaliteten ((re)habiliteringen, bedringsprosessen) til den innsatte, både under soning, i forberedelse til- og etter løslatelse.
Bedre arbeidsmiljø og tryggere ansatte (mindre negativt stress og belastning, mindre arbeidsrelatert fravær og gjennomtrekk blant ansatte i fengsel).
Økt samarbeid og mer veiledning mellom tjenester i og utenfor fengslene.
Under soning:
Juridisk: Betydelig økning i oppfylte rettigheter til helsehjelp blant innsatte.
Bedre helse og livskvalitet for innsatte
En betjent ansatt i teamet vil begrense personalressurs-utfordringer ifm turer ut av fengslet, og vil ha en viktig "miljøarbeider-assosiert" betjent-rolle, som også kan være støtte for øvrige betjenter.
Det jobbes "oppsøkende" i fengslet, og det forsøkes over tid å få en allianse med aktuelle innsatte, som ikke nødvendigvis er interessert i- eller veldig ambivalent til kontakt/oppfølging innledningsvis (selv om de har veldig dårlig funksjonsnivå/lider mye).
Mengde potensiell (og nødvendig tid til) oppfølging vil bli økt pr person som trenger helsehjelp.
Minske behovet for å dra ut (mengde bruk av betjenter til oppdrag utenfor fengslet, knyttet til psykisk uhelse og til en viss grad x antall medisinske problemstillinger).
Mindre bruk av tvang (holding, innelåsing/sikkerhetscelle, belteseng)
Mindre isolasjon.
Mindre selvmord(sforsøk), selvskading og utagering.
Mindre bruk av akuttplasser i Psykisk Helsevern.
Kan kanskje utløse økonomiske midler til bedrede helsehjelps-assosierte fysiske arbeidsforhold (tilpasninger, om/utbygging, innkjøp av utstyr etc).
Planlegging/forberedelse og aktiv medvirkning i (tett) oppfølging etter løslatelse:
Økte, reelle muligheter for rehabilitering og integrering i samfunnet over tid:
Økt, tilgjengelig arbeidskapasitet blant de som har sonet.
Mindre kriminalitet (færre gjengangere i fengsel).
Mindre utenforskap.
Færre tilbakefall (til rusmiddelbruk, kriminalitet, psykiske lidelser).
Økt livskvalitet (bedre psykososiale forhold, meningsfylt aktivitet, mindre symptomtrykk (stabilisering) og bedring av psykiske lidelser mm.).
Begrense/unngå brudd i etablerte helserelaterte oppfølgingsforløp (kontinuitet i behandlingsplanlegging). Det motsatte innebærer ofte høy risiko for raske tilbakefall / forverring (helse og kriminalitet).
Bedre (re-)integrering i samfunnet.
Bedre samfunnsvern.
Etablert hjelpeapparat er tett på i en veldig sårbar fase: Noen fra teamet kan følge den løslatte til hjemkommunen ved behov, og samarbeide med eksterne, lokale samarbeidspartnere (kommunale tjenester, lokalt DPS, FACT-team, familie, nettverk, arbeidsgiver, politi mm.) for å få til en best mulig overgang. Dette er en dimensjon i tilbudet, i tillegg til (og assosiert med) annet ordinært samarbeid (koordinering, avklaringer, tilrettelegging, tverretatlig teamarbeid mm).
Effektevaluering
Utprøving vil innebære at det også er nødvendig med effektevaluering (forskning):
Hvordan mestrer pasienten de ulike sykdommene, lidelsene
Grad av uavhengighet i dagliglivet
Oppfølging av pålegg fra kriminalomsorgen
Nye lovbrudd
Akutthendelser i helsetjenesten
Reinnleggelse i sykehus
Sikring av dokumentasjon
Deling av resultatene slik at kunnskapen om metoden spres
Her er det også andre muligheter for forskningsprosjekter, eksempelvis knyttet til sosial inklusjon, re-integrering i samfunnet m.m. Det er grunn til å tro at flere aktuelle forskningsenheter (f.eks. ROP-forsk/SI, PriSUD/UiO mfl) kan danne et felles miljø, samtidig som de har hver sine prosjekter/problemstillinger/innfallsvinkler.
Videre arbeid med konseptet - fagpolitisk vilje til å investere
Det anbefales at Helse- og omsorgsdepartementet, helst sammen med Justis- og beredskapsdepartementet, ber Helsedirektoratet og Kriminalomsorgsdirektoratet sammen å utrede denne modellen (jf. Instruks om utredning av statlige tiltak (utredningsinstruksen) og Veileder til utredningsinstruksen), hvor formålet er å klargjøre (faglig innhold, organisering, økonomi, juridiske aspekter) den for utprøving i de største fengslene i Norge, inkludert (evaluerings)forskning. I tillegg må det vurderes re-disponering av ressurser knyttet til eksisterende tjenester i det enkelte fengsel (gitt av TSB eller kommunen).
Med tanke på omfanget av investerings- og driftskostnader, og for å sikre stabil, tilstrekkelig finansiering over lang tid, så må dette sannsynligvis inn på statsbudsjettet.
Tilskuddsmiddel-ordningen til Helsedirektoratet vil sannsynligvis bli for tilfeldig og finansiell usikker, da konseptet trenger stabil/fast, god nok, fastsatt finansiering i alle fengsler dette tilbudet er tilgjengelig. Den økonomiske stabiliteten/forutsigbarheten er også av betydning ifm. evaluering av tilbudet.
Det er ønskelig at flere organisasjoner står sammen med undertegnede og Lars Linderoth i fagpolitisk arbeid for å fremme dette konseptet: Eksempelvis Legeforeningen, Psykologforeningen, Mental helse, LPP, SPoR, Tannlegeforeningen, Rusfeltets hovedorganisasjon med flere - og ulike brukerorganisasjoner (for eksempel WayBack).
Ta kontakt hvis det er interesse for dette.
Utprøving
Er det lokal vilje og ressurser til å prøve ut varianter av dette uavhengig av politisk ny-satsing, inkludert forskning, så er det også mulig.
Det må sannsynligvis være et forprosjekt for å avklare størrelse og konkret form (inkl. organisatorisk plassering, personalansvar, juridiske aspekter, stillingsbeskrivelser, antall ansatte, fysiske arbeidsforhold, intro opplæringsprogram for teamene og mye mer), koble på forskning, samt (generelt:) "rydde unna" x antall uavklarte aspekter før tjenesten kan igangsettes.
Forprosjekt:
Dette bør gjøres via forpliktende samarbeidsavtale mellom (ideelt sett) kommunen der fengslet er, spesialisthelsetjenesten og kriminalomsorgen - for å sikre nødvendig flerfaglighet / rekruttering av alle aktuelle roller i teamet. Og, uansett formell plassering med tanke på ansettelser osv., så er det viktig at teamet får utvikle sin profil uten å bli for "kommune- eller spesialist-tungt", hvor eksisterende kultur og driftsforventninger m.m. i tilhørende etat har en sårbarhet for å bli premissleverandør for teamets form, prioriteringer m.m.
I tillegg må konseptet utredes/avklares å detaljnivå, de vil si
kostnad for teamet pr år
avklare eventuelle juridiske problemstillinger
stillingsbeskrivelser
rammer for daglig drift
Det kan også innebære erkjennelse av behov for justering av eksisterende bygg eller nybygg (f.eks. personalrom eller undersøkelsesrom)
Er det lokal støtte på flere nivåer for dette, og hvem kan ta initiativ til å få bevegelse på det lokalt?
Et utvalg referanser om status på- og behov for bedre helsehjelp i fengsel
Sivilombudet varsler Kriminalomsorgsdirektoratet om forholdene i Oslo fengsel (Sivilombudet, 2024)
Rus- og helseutfordringer i fengsel. De ansattes erfaringer (Actis, 2024)
Selvmord og selvmordsforsøk i fengsel (Sivilombudet, 2023)
Kartlegging av helse- og omsorgsbehov blant innsatte i fengsel (Senter for omsorgsforskning, 2022)
Helse-, opplærings- og velferdstjenester til innsatte i fengsel (Riksrevisjonen, 2022)
Forskning, litteratur og informasjon om helse og utøvelse av helsehjelp i fengsel
Artikler, studier
Diverse
Kommunale helse- og omsorgstjenester til innsatte (Helsedirektoratet)
Prison and drugs in Europe: current and future Challenges (EUDA, 2021)
Prisons and health (WHO)
Mandelareglene: Reglene har en status som tilsvarer de Europeiske fengselsreglene (EFR). Selv om reglene ikke er ment å være juridisk bindende, er de et uttrykk for konsensus om minimumsregler for behandlingen av innsatte på verdensbasis.
"United Nations Standard Minimum Rules for the Treatment of Prisoners (the Mandela Rules) Prisoners with mental disabilities and/or health conditions
Rule 109
Persons who are found to be not criminally responsible, or who are later diagnosed with severe mental disabilities and/or health conditions, for whom staying in prison would mean an exacerbation of their condition, shall not be detained in prisons, and arrangements shall be made to transfer them to mental health facilities as soon as possible.
2. If necessary, other prisoners with mental disabilities and/or health conditions can be observed and treated in specialized facilities under the supervision of qualified health-care professionals.
3. The health-care service shall provide for the psychiatric treatment of all other prisoners who are in need of such treatment.
Rule 110
It is desirable that steps should be taken, by arrangement with the appropriate agencies, to ensure if necessary the continuation of psychiatric treatment after release and the provision of social- psychiatric aftercare."
Ref: https://www.unodc.org/documents/justice-and-prison-reform/Nelson_Mandela_Rules-E-ebook.pdf